Los Petroglifos (Petro-grabados) del semidesierto de Coahuila, mensajes para las culturas visuales contemporáneas

Análisis desde la Semiótica para el diseño y la comunicación

Authors

  • Enrique Reyes Chavez Universidad Autónoma de Coahuila https://orcid.org/0000-0001-8906-274X
  • Roberto García Ibarra Escuela de Artes Plásticas “Prof. Rubén Herrera” Universidad Autónoma de Coahuila
  • Darío D. Aguillón Gutiérrez Escuela de Artes Plásticas “Prof. Rubén Herrera” Universidad Autónoma de Coahuila

DOI:

https://doi.org/10.36800/madgu.v3i6.51

Keywords:

Códigos, visualidad, culturas contemporáneas, comunicación

Abstract

The petroglyphs of Coahuila, found in the municipalities of Viesca, Parras de la Fuente and General Cepeda, constitute a true design of visual codes for intercommunication between the prehistoric inhabitants of the semi-desert area of ​​what today constitutes the extension of this State. They do not represent a mere artistic design as previously thought, but true complex and diverse codes among their neat inhabitants, elaborated sequentially from the primitive populations through time to the present, which today constitute true messages for contemporary visual cultures, since The function of the sign is to communicate ideas through messages (Guiraud, 2006). Unraveling its meaning is the task of experts in paleontology and archeology, so our contribution is only from an anthropological, semiological and communicative approach and reflection, focused on the theory of human communication (Watzlawick, 1991) and the semiology that highlights its characteristic of being substitutes for language from its particularity as paralinguistic logical codes, since they do not depend on articulated language and are autonomous and independent codes; that is, true and apparent silent witnesses of visual communication. This research is carried out from the Academic Body "Visual Expression", of the School of Plastic Arts of the Autonomous University of Coahuila, and the line of research "Image, communication and culture", reflections on multiculturalism and worldview, in addition to the social interactions in primitive communities and their communicating purposes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

De la Torre y Rizo, Guillermo (1992). El lenguaje de los símbolos gráficos. Introducción de la comunicación visual. México: Editorial Limusa, S.A. de C.V. Grupo Noriega Editores.

Dussel, Enrique (2007). Política de la liberación. Historia mundial y crítica. Madrid: Trotta.

Guiraud, Pierre (198815). La semiología. México: Siglo XXI Editores S.A. de C.V.

Kant, Immanuel (2002). Crítica de la razón pura. Madrid: Taurus

León-Portilla, Miguel (1959). Visión de los vencidos. México: UNAM.

Molina Duque, Margarita (2019). Género y lenguaje. Una rápida revisión. PPT. Saltillo, Coahuila: UAdeC.

Rahner, K. y Overhage, P., (1973). El problema de la hominización. Sobre el origen biológico del hombre. Madrid: Ediciones Cristiandad, S.L.

Santos García, Dionne Valentina (2012). Fundamentos de la comunicación. Red Tercer Milenio S.C.

Sartori, Giovanni (2018). Homo videns. La sociedad teledirigida. México: Penguin Random House Grupo Editorial S.A. de C.V.

Strauss, C. y Quinn, N. (1997). A cognitive theory of cutural meaning. New York: University Press.

Turpin, Solveig A. (2010). El arte indígena en Coahuila. Saltillo, Coahuila : Universidad Autónoma de Coahuila, Escuela de Ciencia Sociales, Coordinación de Difusión y Patrimonio Cultural Universitario, 2010.

UNESCO (1982). Conferencia Mundial sobre las Políticas Culturales. México: Oficina de la UNESCO en México. En:
http://www.unesco.org/new/es/mexico/work-areas/culture/

Watzlawick, P., Bavelas J.B. y Jackson D.D. (1991). Teoría de la comunicación humana. Barcelona: Herder.

Published

2022-03-24

How to Cite

Reyes Chavez, E., García Ibarra, R., & Aguillón Gutiérrez, D. D. (2022). Los Petroglifos (Petro-grabados) del semidesierto de Coahuila, mensajes para las culturas visuales contemporáneas: Análisis desde la Semiótica para el diseño y la comunicación. MADGU. Mundo, Arquitectura, Diseño Gráfico Y Urbanismo, 3(6), 31. https://doi.org/10.36800/madgu.v3i6.51

Metrics