Matices del arte como orígenes de los objetos de diseño masivo en la sociedad de consumo

Authors

  • Gerardo Vázquez Rodríguez Facultad de Arquitectura de la Universidad Autónoma de Nuevo León.

DOI:

https://doi.org/10.36800/madgu.v5i8.78

Keywords:

Art and society, Mass Design, Consumer Society, Art History

Abstract

Our contemporary society at a global level is based on the establishment of a cultural, economic and production model that is sustained from the exacerbated phenomenon of consumption, giving shape to what we understand as a Consumer Society. This phenomenon had its beginnings at the same time as industrialization throughout the world, but its formulas and models for accessing the generalized population of the world are undoubtedly reflected in the mass production and consumption of design objects. In this document we propose to reflect from a theoretical apparatus such as what, from the teachings and sensitivity that art proposes in the observer, the objects of massive design were nuanced to generate the great contemporary dominance with which they now have over society and its habitual behaviors.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gerardo Vázquez Rodríguez, Facultad de Arquitectura de la Universidad Autónoma de Nuevo León.

Facultad de Arquitectura de la Universidad Autónoma de Nuevo León. Doctor en Arte por la Universidad Autónoma de Barcelona. Maestría en Historia del Arte por la Universidad Autónoma de Barcelona. Arquitecto por la Universidad Autónoma de Nuevo León.

References

Cauquelin A. (2015). Desde el ángulo de los mundos posibles. Argentina. Adriana Hidalgo Editora.

De Candé R. (2002). Nuevo diccionario de la música vol. I y II. Barcelona. Ed. Grasindo.

Fuchs W en Hatje Ursula. (2005). Historia de los Estilos Artísticos I. Desde la Antigüedad hasta el Gótico. Madrid, España. Ediciones Istmos S.A.

Gombrich E.H. (2010) Gombrich Esencial. Textos escogidos sobre arte y cultura. Londres. Phaidon Editores.

Hatje U. (2005). Historia de los Estilos Artísticos I. Desde la Antigüedad hasta el Gótico. Madrid, España. Ediciones Istmos S.A.

Mark, B. R. (2007). Los Orígenes del Mundo Moderno. Una Nueva Visión. Barcelona. Editorial crítica.

Moreno L. (2004) Propiedades del color.

Recuperado de : https://desarrolloweb.com/articulos/1503.php

Smil, V. (2005). Their lasting impact. Oxford. Oxford university press.

Valèry P. (2019). Sur l’art- La conquête de l’ubicuité, París. Ed. Edilivre

Vázquez R. G. (2015) Apuntes sobre arte, diseño e ingeniería social. Tilde Editores. Monterrey.

Published

2022-01-04

How to Cite

Vázquez Rodríguez, G. (2022). Matices del arte como orígenes de los objetos de diseño masivo en la sociedad de consumo. MADGU. Mundo, Arquitectura, Diseño Gráfico Y Urbanismo, 5(9), 21. https://doi.org/10.36800/madgu.v5i8.78

Metrics